خلاقیت، سریع و بی‌نهایت

یکی از سوالات پرتکرار در مورد سرویس‌های ابری خودروهای متصل این است که اگر تمام خودروسازان و تجهیزکنندگان خودرو از سرویس های کاربـِرد استفاده کنند، دیگر چه تفاوتی میان آنها خواهد بود؟ آیا تمام اپلیکیشنهای موبایل راننده یا امکانات داشبرد و به طور کلی تجربه کاربری دیجیتال همه خودروها یکسان خواهد شد؟ در این صورت آیا میتوان نوآوری و تفاوتی در تجربه دیجیتال راننده بین دو خودروساز متصور بود؟

بیایید با یک مثال، مسئله را روشن‌تر کنیم…

یکی از سرویس‌های پایه‌ای و بسیار کاربردیِ کاربـِرد، سرویس خلاصۀ سفر است. به طور خیلی ساده، پس از پایان هر سفر که به صورت هوشمند شناسایی می‌شود، مجموعه‌ای از اطلاعات در مورد سفری که پایان یافته به سرویس‌گیرنده ارسال خواهد شد تا او به صلاحدید خود به کاربر نهایی منتقل کند.

سرویس‌گیرنده در خلاقیتِ اطلاعاتی، ترکیب اطلاعات، افزودن اطلاعات بیشتر، پالایش و پرورش تجربه‌های جدید، نوع و نحوۀ نمایش به راننده و کاربر نهایی کاملاً آزاردی عمل دارد.

حداقل اطلاعات خامی که در سرویس خلاصۀ سفر وجود دارد موارد زیر است:

خلاصه سفر کاربرد

اجازه دهید از میان همۀ این اطلاعات فوق‌العاده کاربردی تنها بر روی فیلد اسکور (Score) یا امتیاز رانندگی تمرکز کنیم و ببینیم تنها با استفاده از همین یک مورد، خلق چه تفاوت‌های منحصربه‌فردی امکان‌پذیر است.

فرض کنید دو سرویس گیرنده متفاوت از کاربـِرد خدمات ابری یکسانی برای اتصال خودروهای خود دریافت می‌کنند: یک خودروساز خصوصی با ۱,۵۰۰,۰۰۰ خودرو فعال و یک شرکت ترابری بین شهری با ۲,۵۰۰ وسیله نقلیه فعال.

هر دو شرکت، اپلیکیشن موبایل مخصوصی را در اختیار رانندگان و مشتریان خود قرارداده‌اند که علاوه بر سرویس‌های خودروهای متصل، خدمات متنوع و منحصربه فرد دیگری را نیز ممکن است پوشش دهد.

تصاویر زیر، صفحه‌ای است که هر دو سرویس‌گیرنده تصمیم گرفته‌اند پس از پایان سفر به راننده نمایش دهند: اپلیکیشن تیره مربوط به مشتریان خودروساز خصوصی و اپلیکیشن روشن‌تر مربوط به شرکت ترابری بین شهری است.

به خلاقیت شرکت ترابری در عدد درون دایره (۹۰ PNT) دقت کنید. عدد مذکور از ترکیب امتیاز رانندگی با شاخص زمان توقفِ در جا (Idle Time) بدست آمده است. هر دو پارامتر از طریق خلاصۀ سفر کاربـِرد دریافت شده‌اند و به صورت هوشمندانه‌ای در یک سیستم رتبه‌بندی کیفی درون سازمانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند تا ارزش افزودۀ منحصربفردی با توجه به نیازهای خاص کسب‌وکار ایجاد گردد.


آنچه مشاهده کردید تنها بخش کوچکی از زمین بازی نوآوری است که کاربـِرد برای سرویس‌گیرنده‌ها و بازیگران صنعت خودرو ایجاد می‌کند. تصور کنید با استفاده از مابقیِ اطلاعات خلاصۀ سفر و ترکیب هوشمندانۀ آنها به چه مجموعۀ بی‌پایانی از خلاقیت و رقابت در سطح کاربر نهایی میتوان دست یافت!